Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Därför ställer vi ut på Nordiska Trädgårdar

  • nacka värmdö maskin

    Nacka Värmdö Maskin

    Nacka Värmdö Maskin har ställt ut på Nordiska trädgårdar de senaste sju åren, och enligt delägaren Thomas Sundstedt är det ”kanon”.

    –    Det är alltid mycket besökare och trevlig atmosfär, så det är därför vi kommer tillbaka år efter år. Nordiska Trädgårdar är ett bra ställe för oss att visa upp våra grejer på.

    Säljer ni också mycket?
    –    Nej, även om det händer. Det beror förstås på att vi säljer rätt dyra maskiner som gräsklippare och lastmaskiner. Man slänger ju inte upp 80 000 för en fyrhjuling bara sådär.

    Vad har du att säga till andra utställare som funderar på Nordiska Trädgårdar?
    –    Det är ett bra ställe att visa upp sig på just för att det kommer så mycket folk. Om så bara fem procent av besökarna är intresserade av dina produkter blir det många ändå. Jag tycker det är synd att en del av våra konkurrenter slutat komma dit; vi drar ju åt varandra, så att säga.

    Vad ser du personligen mest fram emot?
    –    Att träffa alla nya och gamla kunder. Vi har oftast väldigt nöjda kunder, och skulle de inte vara det så gör vi alltid vårt bästa för att göra de ska bli nöjda!

    Intervjun gjordes i januari 2018, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Tectorius

    Tectorius

    Många besökare på Nordiska Trädgårdar är också husägare, och alla hus har som bekant tak som ibland måste bytas – en oftast rätt dyr historia. Det är här företaget Tectorius affärsidé kommer in.

    –    Istället för att byta eller lägga om ett tak kan man med vår hjälp tvätta, försegla och måla det, berättar Anders Groop som är säljare och oftast med när Tectorius ställer ut på olika mässor.

    Tectorius har ställt ut på Hem, villa & bostadsrätt i många år, och de senaste åren även på Nordiska Trädgårdar.

    –    Eftersom vår verksamhet är väderberoende och vi inte kan utföra våra arbeten under vintern ligger Nordiska Trädgårdar bättre till än Hem, villa & bostadsrätt rent tidsmässigt. Vi har också märkt att det är bra för oss att vara med på mässorna; det skapar en kontinuitet och bygger förtroende för oss.

    Vad har du att säga till andra utställare som funderar på Nordiska Trädgårdar?
    –    Man bör ha en klar bild av varför man ska vara med på mässan, hur det passar in i företagets marknadsföringsmix. Är huvudsyftet att visa upp sig, eller kanske som i vårt fall att boka upp kundbesök? Det är en stor mässa så det gäller att sticka ut, att ha något i montern som fångar folks intresse.

    Vad ser du personligen mest fram emot på Nordiska Trädgårdar?
    –    Jag hart ju egna hus så det är alltid kul att kolla efter sådant man själv behöver. Att gå runt och prata med andra utställare är ju också trevligt förstås.

    Intervjun gjordes i januari 2018, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Ozonetech

    Ozonetech

    Ozonetech ställer ut på Nordiska Trädgårdar för fjärde gången och räknar med att som vanligt göra succé med sin produkt Vädra.

    –     Det är en apparat som tar bort obehagliga lukter orsakade av exempelvis mögel, men också den där typiska ”sommarstugeluften”. Detta gör den genom att omvandla luftens syre till ozon som i sin tur tar död på organiska partiklar i luften och därmed odören, förklarar företagets säljare Börje Ekfeldt som alltid är med på mässorna.

    Säljer ni mycket av Vädra på Nordiska Trädgårdar?
    –    Både där och på andra mässor som exempelvis Hem, villa & bostadsrätt. Vädra är bara 25 centimeter lång och två kilo tung så den är lätt att ta med sig. Men många besökare tar såklart också en broschyr och återkommer senare.

    Ser du några andra fördelar med att ställa ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    För oss är det en fördel att ställa ut i den lite mindre B-hallen där det är lugnare och dit många besökare kommer för att pusta ut en smula. Vi får lite mer tid med kunden, vilket behövs för att vi ska hinna förklara vad Vädra handlar om.

    Vad har du att säga till andra utställare som funderar på Nordiska Trädgårdar?
    –    Har du en produkt som passar för besökarna där, som gillar trädgård och ofta har sommarstuga, så är det ett mycket bra ställe att visa upp sig på. Jag skulle vilja påstå att det är den bästa publika mässan, för vår del i alla fall.

    Intervjun gjordes i januari 2018, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Gluggstorps handelsträdgård

    Gluggstorps handelsträdgård

    Gluggstorps handelsträdgård i skånska Tågarp har varit med på Nordiska Trädgårdar tre gånger tidigare.

    –    Det är helt klart en av de bättre trädgårdsmässorna i Sverige, säger ägaren Patrik Andersson.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    Vi säljer alltid mycket på Nordiska Trädgårdar och går med vinst. Första året fanns det ett visst reklamsyfte, men nu känner folk till oss och vårt sortiment. Man vet att vi har unika växter, och framför allt då pelargoner, som inte finns i några blomsteraffärer. Vi lockar många samlare.

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Impecta

    Impecta Fröhandel

    Michael Karlsson på Impecta Fröhandel uppskattar mötet med kunderna och ställer ut på mässan för att det är den bäst arrangerade mässan i Norden.

    Vad tycker du om mässan?
    –    Nordiska Trädgårdar är mässan som släpper in alla aktörer, stora som små. Jag gillar särskilt att det ges plats till små trädgårdsföreningar av olika slag som får chans att visa upp sig, det ger en koppling till ”riktiga odlare” i kombination med de större och mer kommersiella utställarna. Mässan lägger även stort fokus på utställningsträdgårdar och balkonger vilket ger det mervärde jag tror besökarna förväntar sig. Det passar perfekt till den som gillar odling och trädgård och som vill ha inspiration, inte bara försäljning.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    Det är den i särklass bäst arrangerade mässan i Norden, och det märks. Dessutom har den flest besökare.

    Vad uppskattar du personligen mest med mässan?
    –    Att vi får tillfälle att möta våra kunder (det är många!) och visa vilka vi är i verkligheten. Eftersom vi normalt säljer via återförsäljare och e-handel är detta ett gyllene tillfälle för oss.

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Daniel Sjöstrand

    Gjordnära Tunnelväxthus

    Daniel Sjöstrand på Gjordnära Tunnelväxthus älskar blandningen av inspiration, besökare och föreläsningar på mässan.

    Vad tycker du om mässan?
    –     Nordiska Trädgårdar är årets självklara höjdpunkt i trädgårds-Sverige. Här hittar man både ny inspiration till odling och intressanta produkter.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    För att det är den ledande trädgårdsmässan! Här finns gott om både branschfolk, media, inflytelserika personer och engagerade besökare.

    Vad är det bästa med Nordiska Trädgårdar?
    –    Blandningen av utställningsträdgårdar, föreläsningar och intressanta montrar.

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Nelson Garden

    Nelson Garden

    Ulf Fransson från Nelson Garden hyllar Nordiska Trädgårdar som varje år lyckas locka en stor skara besökare.

    Vad tycker du om mässan?
    –    En bra mässanläggning, ett bra arrangemang och ett genomarbetat varumärke, som år efter år lyckas locka mellan 50-60 000 besökare, under de fyra dagarna. Andra mässor som försöker kopiera temat med trädgård, lyckas inte locka tillräckligt med besökare.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    För oss som är ett grossistföretag är det ett fantastiskt tillfälle att träffa våra kunder. Vi som jobbar och deltar på mässan sitter på kontor resten av året, därför är mötet med kunden viktigt och utvecklande för oss och för utvecklingen av våra produkter. För kunden och besökare på mässan är det viktigt att vi visar oss som de odlare vi är, att vi har jord under naglarna och att vi inte bara är ett varumärke!

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • Fiskars

    Fiskars Garden

    Fiskars Garden har varit med på Nordiska Trädgårdar de senaste tre åren och är mycket nöjda med utfallet enligt företagets trade marketing specialist Rikard Fornbäck:

    –    Det jag har hört från mina kollegor är bara positivt. Personligen kan jag inte uttala mig eftersom jag själv ännu inte varit med; det blir min mässpremiär till våren.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    För att kunna träffa konsumenterna och höra deras kommentarer om våra produkter. Det är viktigt med den feedbacken för att vi ska kunna vidareutveckla våra produkter och vårt sortiment. Som vanligt kommer vi också att visa upp en del nyheter som det ska bli spännande att lansera.

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »

  • garden girl

    Garden Girl

    Garden Girl, specialist på trädgårdskläder för kvinnor, är med på Nordiska Trädgårdar för tionde året.

    –    Det är ju den största publika trädgårdsmässan och vi tycker den är jättebra, säger Johan Olsson på Garden Girl.

    Varför ställer ni ut på Nordiska Trädgårdar?
    –    Där möter vi hardcorepubliken, de verkliga trädgårdsentusiasterna. Vi får ett snabbt kvitto på om vi har bra grejer. Och inte minst har vi väldigt bra försäljning där.

    Vad uppskattar du personligen mest med mässan?
    –    Att så många med samma intresse, det vill säga trädgård, träffas på en begränsad yta under fyra dagar. Och att träffa våra kunder, människor som uppskattar våra produkter, är väldigt givande.

    Intervjun gjordes i oktober 2017, inför Nordiska Trädgårdar 22-25 mars 2018.

    Tillbaka till alla intervjuer »